ZPĚT

Rafinované krocení porcí

Jak vám může při hubnutí pomoct tenisový míček, cédéčko nebo obyčejná tužka? Kupodivu docela dost! Naučte se podle předmětů, které máte kolem sebe, odměřovat své porce jídla. Přiblížíte se tak ke zdravému jídelníčku!

I nutričně vyvážené jídlo se může změnit v kalorickou past, pokud si ho na talíř naložíte v nerozumném množství. Dvojitý sendvič, obří balení sušenek, dvoulitrová limonáda…V hlavě nám zní poučka, která se v našem mozku hluboko zakořenila v dětství: Nedojídat je neslušné. Jenže dost kuchařů podléhá mylné představě, že je jejich povinností napěchovat talíř až po okraj. A s velikostmi porcí se bohužel zvětšují i naše míry.

Náš odhad se mýlí až o čtvrtinu!

Jedna americká studie dokázala, že většina lidí nemá příliš dobrou představu o velikosti svých porcí. Skupina dobrovolníků měla odhadnout, kolik kalorií činí jejich denní příjem energie. Jejich odhady pak byly srovnány se skutečností. Výsledek byl překvapující. V průměru spořádali o 25 % více kalorií, než kolik si původně mysleli!

Magická moc obalů

Velikost balení má až překvapivě velký vliv na to, kolik jídla dopravíme do svého žaludku. Účastníci experimentu dostali ke sledování filmu popcorn ve dvou různých typech obalů. Ukázalo se, že ti, na které připadly větší vaničky, spořádali až o 44 % popcornu víc než jejich sousedi s malými vaničkami. Jak se však jednou provždy zorientovat ve velikostech porce? Praktická metoda spočívá v přirovnávání porcí jídla k předmětům, které vidíme každý den.

Tip pro masožravce

Jedna porce masa by neměla být větší než balíček karet a širší než palec. K ověření správného dávkování bílkovin můžete použít ještě jeden trik. Rozdělte svůj talíř na polovinu a dvě čtvrtiny. Maso by mělo zabírat jen jednu čtvrtinu, stejně jako příloha na bázi sacharidů. Volte netučné drůbeží, rybí nebo libové hovězí masíčko. Zbývající polovinu talíře vyhraďte pouze pro zeleninu.

Doplňte vápník, ale s mírou

Velikost hrací kostky máte určitě v oku. Využijte toho i při stolování! Až si budete na talíř nakládat sýr, snažte se nepřesáhnout množství tří kostek. Jogurt příznivě ovlivňuje střevní mikroflóru, což ho pasuje na ideální součást snídaně či svačiny. Dopřejte si kelímek, který co do obsahu zhruba odpovídá objemu tenisového míčku. Jeden mléčný výrobek se může se ctí zhostit i role dezertu. Ano, řeč je o zmrzlině. Jedna porce by neměla být větší než objem žárovky.

Se sacharidy opatrně

Posnídejte plátek celozrnného chleba zhruba o velikosti jednoho průměrného diáře nebo si do misky nasypte cereálie o velikosti své pěsti. Jedna americká studie přišla se zjištěním, že se v restauracích podávají až o 380 % větší porce těstovin, než odpovídá zásadám zdravé výživy. Řiďte se jednoduchým pravidlem, že by se příloha (tedy vařená rýže, brambory či kuskus) měla vejít zhruba do poloviny hrnku. Pro těstoviny platí totéž, je však důležité aplikovat toto pravidlo na vařenou „pastu“.

Zobání před televizí

Oříšky jsou zdravou, ale kaloricky nabitou laskominou. Vychutnejte si hrstičku pistácií, vlašských či jiných oříšků zhruba o velikosti pingpongového míčku. Láká vás čokoláda s vysokým obsahem kakaa? Dejte si zhruba tolik, kolik odpovídá velikosti jedné gumy na gumování. U sušenek se omezte na velikost zhruba dvou padesátikorun.

Ovesné pamlsky

K svačině si dopřejte jablíčko zhruba o velikosti tenisového míčku. Na velikost porcí se ale vyplatí dbát hlavně u ovoce, která má relativně vysoký obsah cukru. Jedna porce banánu by neměla být delší než tužka a trs hroznového vína by neměl být větší než žárovka. Sušené ovoce je kapitola sama pro sebe. Je sice zásobárnou vlákniny a vitaminů, ale také je kalorické. Smlsněte si na takovém množství sušených švestek, jaké odpovídá velikosti golfového míčku.

3 BLESKOVÉ TIPY KE ZMENŠENÍ PORCÍ

* Nikdy nejezte jídlo přímo z obalu, ztratíte tak pojem o množství. Vždy si svou krmi naservírujte na malý talířek a vychutnejte si ji u stolu.

* U větších balení dávejte přednost potravinám nadávkovaným do menších obalů (například rýže ve varných sáčcích nebo maxibalení malých balíčků cereálních sušenek).

* Zbytek od oběda rozdělte po porcích do několika menších plastových obalů a pak ho uložte do lednice. Předem si tak naordinujete bezpečnou velikost porcí.

Jeden praktický příklad: Jak vypadá zdravá porce vitaminů a probiotik? Ptali jsme se: Bc. Blanky Sekerové, nutriční terapeutky

Zvýšením dávky vitaminů a probiotik můžete posilnit oslabenou imunitu, ale mnozí lidé si proto nakoupí přípravky, které je mají spolehlivě chránit, aniž by předtím vyzkoušeli přirozenější způsob - optimální jídelníček. Protože jestli opravdu obsahuje denně doporučenou denní dávku zeleniny a ovoce, tj. asi 400-500 g, je téměř nemožné, že by došlo k tomu, aby například chyběl vitamin C. Hlavním rozdílem mezi konzumací vitaminů z ovoce a zeleniny a z tablet je pestrost a účinnost látek, které jsou takto přijímány. Z přirozených zdrojů přijímáme kromě vitaminů také vlákninu, antioxidanty atd. Dalším vitaminem, který se účastní na imunitě, je vitamin D. Ten najdeme v mléčném tuku. Navíc některé zakysané mléčné výrobky obsahují probiotika, která opět imunitu přirozeně posilují. Doporučená denní dávka probiotik není stanovena. Existuje totiž řada probiotických bakterií, které mají podobné vlastnosti, ale nelze je považovat za stejnou látku. Také organismus každého člověka disponuje pokaždé jinou střevní mikroflórou a někomu postačí k posílení imunity jedna porce probiotického výrobku, jinému vyhovují tři. Důležité je všímat si reakcí organismu na změny ve stravování. Pokud nenastanou nebo budou minimální, zkuste zařadit alespoň 2-3 probiotické výrobky denně. Další zvyšování dávek bych doporučovala až po návštěvě lékaře, který by měl vyloučit konkrétní zdravotní problém.

A co vy? Řešíte velikost svých porcí? Odpovídat a diskutovat můžete ZDE.

Foto: Profimedia.cz

30.3.2012 9:41 |

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda
  1. centrum hubnuti

    centrum hubnuti www.hubnuti.czechian.net

    Úterý 19:20

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.