ZPĚT

Dieta od A po Z

Ve slovníku těch, kteří se snaží zhubnout a žít zdravým životním stylem, se často objevují určitá slova a pojmy, bez kterých by to nešlo. Připravili jsme pro vás abecedu těch nejdůležitějších.

Ve slovníku těch, kteří se snaží zhubnout a žít zdravým životním stylem, se často objevují určitá slova a pojmy, bez kterých by to nešlo. Připravili jsme pro vás abecedu těch nejdůležitějších.

Anorexie

je nejrozšířenější poruchou příjmu potravy (PPP). Dnes jí bohužel trpí nejen mladé dívky a ženy, ale i pětileté holčičky a dokonce i muži. Na anorexii často navazují další poruchy příjmu potravy jako záchvatové přejídaní a bulimie. Více na www.pppinfo.cz

Body mass index

(BMI) neboli index tělesné hmotnosti určuje hodnotu vypočtenou podle vzorce: váha v kg dělená výškou v metrech na druhou. Normální váhu určují hodnoty BMI mezi 18,5 a 25. Osoby, jejichž BMI má hodnotu pod 18,5, trpí pravděpodobně podvýživou. Hodnota BMI nad 25 ukazuje na nadváhu, nad 30 pak na obezitu.

Celulitida

neslavně proslavená jako pomerančová kůže postihuje hlavně ženy; 12 % žen se s ní potkává již v pubertě, 20 % během těhotenství a 25 % žen postihne až v menopauze. Její vznik je podmíněn hlavně vlivem následujících faktorů:

• dědičnost,

• nadváha,

• nesprávná životospráva,

• ochablé svalstvo,

• hormonální poruchy,

• špatný krevní a lymfatický oběh.

Detoxikace

pro někoho znamená půst, pro jiného očištění organismu od nežádoucích škodlivin – toxinů. Nejlepší dobou pro nasazení detoxikačního programu je jaro, kdy si tělo žádá zregenerovat od nahromaděných odpadů získaných z pesticidů, potravinářských přísad a různých chemikálií, které dýcháme z atmosféry, či prostředků používaných v domácnostech. Detoxikace je však věc, kterou bychom rozhodně neměli zkoušet bez důkladného prostudování, případně bez odborného dohledu.

Endorfiny

jsou hormony štěstí. Uvolňují se do mozku hlavně při svalové zátěži. Jestli pravidelně sportujete, tak určitě dobře znáte ten pocit, když se vám díky vyplaveným endorfinům zlepší nálada a objeví se pocit štěstí. Endorfiny dokonce pomáhají sportovcům podávat lepší výkony, protože mají i schopnost tlumit bolest.

Fitness centrum

nepředstavuje nevětranou místnost se šedivými nevábnými stroji, ale moderní centrum, ve kterém najdete jak posilovací zařízení s odborným dohledem školených trenérů, tak širokou nabídku moderních i klasických studiových hodin vedených vyškolenými instruktory.

Grilovací sezona

přeje zdravému životnímu stylu. Grilovačka nabízí nejen pobyt na čerstvém vzduchu v přírodě nebo na zahrádce, ale i nespočet zdravých receptů pro lidi, kteří hubnou. Recepty, tipy a rady na grilování nebo vše o grilech najdete na stránkách www.nagrilu.cz

Hlad

je věčný nepřítel dietářů. Ale NEMUSÍ! Protože hlad mají jen ti, kteří drží jednostranné, nezdravé a nesmyslné diety. Hlad nebude mít žádnou šanci, když si sestavíte svůj dietní jídelníček z plnohodnotných pěti porcí denně. Inspiraci hledejte v našich jídelníčcích, které jsou připravené tak, aby se vám s nimi dobře a chutně hublo.

Inspirace

je něco jako sestřenice motivace. Motivace by měla vycházet z vlastního vnitřního přesvědčení, přičemž inspirace pochází zvenku. Při hubnutí se většinou necháváme inspirovat úspěšnými příběhy jiných lidí, zajímavou literaturou, ale často i klamavou reklamou nebo falešnými představami o rychlém zhubnutí.

Jojo efekt

je zákonitý jev u těch, kteří hubnou sezonně, opakovaně a hlavně rychle. Jojo efekt je nevyhnutelný průvodní jev u těch, kteří střídají období, kdy drží a nedrží dietu, a u těch, kteří se nechají nalákat na diety slibující okamžité úbytky na váze, ať to jsou buď různé výrobky na hubnutí, nebo nesmyslné jednostranné diety.

Kalorie

jsou jednotky energie udávající energetickou hodnotu potravin (obvykle jsou tyhle hodnoty vypočítané pro potraviny v syrovém stavu). Ovšem kromě kalorických tabulek se setkáváme i s popisem energetické hodnoty potraviny v kilojoulech. Kalorie na kilojouly se propočítávají následujícím způsobem:

• 1 kcal = 1000 cal = 4185 J = 4,185 kJ

• 1 cal = 4,185 J

• 1 J = 0,239 cal

• 1 kJ = 239 cal = 0,239 kcal

Liposukce

představuje odsávání tukové tkáně z oblastí, kde dochází k jejímu nadměrnému ukládání, tedy odsátí tuku z tzv. problematických partií: bříško, boky, stehna, zadeček (ale i brada nebo paže). Klasická tumescentní liposukce se vykonává pomocí tenoučkých kanyl, kterými je tuk odsávaný. Pak existují tzv. neinvazivní metody, kdy bývá tuk odstraňován pomocí laseru, vibrací, ultrazvuku nebo zmražení.

Masáže

na hubnutí jsou buď masáže s okamžitým zeštíhlujícím účinkem (již štíhlá musíte být, masáž vám jen pomůže například se odvodnit), nebo masáže zaměřené proti celulitidě, nejčastěji se jedná o lymfatickou masáž.

Nahota

je věc, se kterou má problém více než 60 % českých žen. Čeští muži, podle statistik nejtlustější v Evropě, jsou na tom ve srovnání se svými polovičkami lépe. Za své nahé tělo se stydí jenom necelých 40 %.

Obezita

je základním kamenem dalších onemocnění (cukrovka, metabolický syndrom a další) a skutečně právem bývá nazývána další „metlou lidstva“:

• v roce 1995 bylo obézních 200 milionů lidí na světě, v roce 2000 až 300 milionů,

• netýká se jen vyspělých, ale i rozvojových zemí,

• nejhorší situace je ve východní Evropě, kde obezitou trpí 40 % žen,

• v poslední době se zvyšuje obezita u hispánských Američanů,

• obezita se nevyhýbá ani zemím, jako jsou Čína, Thajsko či Brazílie. Více informací najdte na www.obezita.cz

Plavky

si již brzy oblečeme, proto je opravdu nejvyšší čas začít na sobě pracovat, podobně jako naši hubnoucí v soutěži Hubneme do plavek. Jak si vede 7 statečných, se dočtete na str. 10 -13.

Ryby

nesmí v dietním jídelníčku chybět. Obsahují bílkoviny a omega-3 mastné kyseliny, jsou zdrojem vitaminů rozpustných v tucích, jako je A, B1, B6, B12 a D. Najdete v nich fluor, fosfor, hořčík, zinek, železo, selen i vápník. Ryby bychom měli jíst 2x týdně.

Sladkosti

sice příliš dietním pojmem nejsou, ale nevyhneme se jim v obchodech, v televizi, u kolegů či na rodinných slavnostech. Naučte se jim říkat ne, nebudete si přece mařit svůj hezky rozběhnutý zdravý životní styl.

Tuky

mají jednu nepříjemnou vlastnost – ukládají se na místech, kde nám zaprvé vůbec nesluší a zadruhé nedělají dobře našemu zdraví. Rozhodně je však z jídelníčku nevyřazujte, protože pro normální fungování organismu je zkrátka potřebujeme (např. kvůli vitaminům rozpustným v tucích)! Jen se naučte rozmýšlet nad tím, v jaké formě je jíte:

„Špatné tuky“

nasycené mastné kyseliny: tučné maso, palmový a kokosový olej

transmastné kyseliny: ztužené tuky, trvanlivé pečivo, chipsy, instantní jídla, hranolky, smažená jídla

„Hodné tuky“

mononenasycené mastné kyseliny: rostlinné oleje, mandle, kešú, arašídy, sezamová semínka a avokádo

omega-3 mastné kyseliny: ryby, lněná semínka, vlašské ořechy, tofu

omega-6 mastné kyseliny: obiloviny, hovězí a kuřecí maso

Únava

vás při hubnutí čas od času dožene. Nepropadejte panice, nic zvláštního se neděje. Nejspíš se jedná o důsledek svalové námahy nebo psychického stresu a po určité době aktivního odpočinku (např. vykonávání jiného typu práce než obvykle) nebo pasivního odpočinku (neřeší je vydatný spánek) vaše únava pomine.

Výživový poradce

pomůže se správným nastavením jídelníčku přesně pro vaše individuální potřeby i při zavádění stravovacích návyků do běžného života. Poradí, jak se začít stravovat zdravě, jak správně hubnout, jak si zredukovanou váhu udržet. Dobrý výživový poradce vás vhodně podpoří, usměrní a usnadní vaši redukci hmotnosti.

Wellness

k hubnutí nerozlučně patří. Nejenže si v tomhle relaxačním světě úžasně odpočinete, ale najdete v něm i procedury a balíčky určené přímo na míru hubnoucím klientům. Více třeba na www.wellness.cz

Xbox

je herní konzole, ke které si můžete vybrat Kinect, Wii nebo Move a v klidu domova cvičit třeba zumbu, fitness, aerobik, přičemž vás hra bude neustále kontrolovat, jestli vše děláte správně.

YouTube

je další užitečný nástroj pro všechny, kteří milují pohyb a vyhledávají novinky ze světa studiových fitness lekcí. Na www.youtube.com najdete série nejrůznějších lekcí.

Zdraví

je nad všechny diety světa. Co byste si rozhodně měli u každé diety uvědomit, jsou následující fakta, pomocí nichž bude zdraví na prvním místě:

• Lepší než o dietu je dbát o celoživotní zdravý životní styl.

• Když se snažíte zhubnout, měli byste mít nižší energetický příjem než výdej.

• Dbát na to, aby byl váš jídelníček, stejně jako pohyb, vyvážený.

• Jídelníček sestavovat tak, aby obsahoval správný poměr tuků, bílkovin i sacharidů (30 %, 15 %, 55 %).

• Pohybová aktivita, která by měla být složená s aerobního a anaerobního pohybu.

• Nezanedbávat pitný režim.

• Nevynechávat odpočinek.

• Pokud musíte řešit dietu ze zdravotních příčin, nejlépe uděláte, když si necháte poradit od odborníka.

11.6.2012 10:04 | ALEXANDRA PAULOVIČOVÁ

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.