ZPĚT

Cholesterol: Dobrý sluha, ale zlý pán

Co to vlastně ten obávaný cholesterol je? čím nás straší a nedá nám spát? Zamyslete se nad svým životním stylem a jídelníčkem a my vám poradíme, co dělat.

O cholesterolu slyšíme na každém kroku, ale jen málokdo z nás dělá něco proto, aby jeho množství ve stravě snížil. Přitom stačí dodržovat pár základních pravidel, která ozdraví celý jídelníček. Možná bude pro některé z vás překvapením, že cholesterol není sám o sobě tak špatný, jak se o něm většinou píše.

Ve skutečnosti jde o jednu z mnoha látek tukové povahy, bez které se naše tělo neobejde. Tvoří základní stavební jednotku pro některé hormony a pro tvorbu žlučových kyselin.

Velká část cholesterolu vzniká v játrech (až 1000 mg denně), zbytek přijímáme spolu s potravou. Existují dva druhy cholesterolu - HDL neboli „dobrý“ a LDL neboli „špatný “ cholesterol. LDL způsobuje usazování nadbytečného cholesterolu do cév, kde tvoří tzv. sklerotické pláty. Ty pak zužují prostor pro průtok krve. HDL naopak cévní stěnu nadbytečného cholesterolu zbavuje a odnáší jej zpátky do jater. Důležité je znát hladiny obou dvou typů. Zvýšené množství LDL cholesterolu nebo naopak nedostatečná hladina HDL cholesterolu zvyšuje riziko vzniku nebezpečných srdečních chorob, infarktu a mrtvice. V ČR má zvýšenou hladinu cholesterolu až 50 % populace. Přitom snížení již jen o 10 % může zmenšit riziko vzniku infarktu o polovinu!

VAJÍČEK SE NEBOJTE

Ještě donedávna se tvrdilo, že největší cholesterolovou bombou jsou vajíčka, a proto by se neměla jíst příliš často. Jak se ukázalo, není to pravda. Dospělý, zdravý člověk může jíst jedno vajíčko každý den a přitom to na něm nezanechá následky. Vajíčka totiž obsahují kromě dalších prospěšných látek také lecitin, který snižuje vstřebávání cholesterolu. Navíc dnešní vajíčka obsahují díky krmivu slepic méně cholesterolu než vajíčka např. před dvaceti lety. Mnohem nebezpečnější jsou nasycené tuky a trans-nenasycené mastné kyseliny, které hladinu LDL cholesterolu v krvi zvyšují. Nejvíce škodlivé jsou prokazatelně z tohoto důvodu živočišné tuky (především ztužené), vnitřnosti, tučná masa, slanina a uzeniny, tučné mléčné výrobky a levné cukrovinky.

CHOLESTEROL VE 100 G POTRAVINY

Kuřecí játra 746 mg

Máslo 250 mg

Těstoviny 94 mg

Kuřecí prsa 80 mg

Plnotučné mléko 14 mg

Jogurt 5 mg

Sýry tvrdé 67-102 mg

Sardinky 120 mg

Mléčná čokoláda 74 mg

ZDRAVÉ VAŘENÍ:

* místo klasické jíšky zahušťujte jídla tzv. zálivkou (moukou rozmíchanou v mléce) nebo mixovanou zeleninou * tuk na omaštění přidávejte až do hotových pokrmů * uzeniny vyřaďte ze svého jídelníčku a pokud se bez nich neobejdete, dopřejte si pouze libovou kuřecí nebo krůtí šunku * červené maso jezte jen dvakrát týdně a častěji servírujte ryby (alespoň 1x týdně) * nejezte smetanové zmrzliny a dezerty * mléčné výrobky kupujte pouze nízkotučné, sýry do 30 % tuku. Na tavené sýry úplně zapomeňte * na chléb mažte kvalitní rostlinné margaríny s co nejvíce polynenasycenými kyselinami

OTESTUJTE SE

Vysokou hladinu cholesterolu v krvi jen tak snadno nepoznáte. Můžete být dokonce štíhlí, aktivně sportovat a bez jakýchkoli potíží. S cholesterolem mohou mít problém i děti, především ty s rodinnou zátěží a nadváhou. Jediný způsob, jak odhalit, že je něco v nepořádku, jsou krevní testy, které určí celkovou hladinu cholesterolu i poměr špatného a hodného cholesterolu. U dětí do 15 let je norma do 4,4 mmol/l. U dospělých se za normální hladinu považuje celkový cholesterol do 5 mmol/l. Od 5,01-6,5 mmol/l jde o hodnoty hraniční. A riziková je hladina nad 6,5 mmol/l, kdy již hrozí vážné zdravotní potíže a většinou je třeba nasadit léky. Ukázalo so, že většině lidí, kteří měli ve třiceti letech cholesterol v pořádku, se hladina LDL cholesterolu během dalších deseti až dvaceti let rapidně zvýšila. Riziko vysokého cholesterolu se totiž s věkem zvyšuje. Přitom úprava životního stylu a zdravá strava brzy vrací hodnoty k normálu.

26.1.2009 13:14 | aktualizováno 21.12.2009 15:50 | Pavla Maříková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.