ZPĚT

Únava, nejen ta jarní

Cítíte se s blížícím se koncem zimy bez nálady, energie a chuti cokoli dělat? Nebojte se, nemusí jít hned o počátek deprese, ale „jen“ o obyčejnou jarní únavu, kterou zná skoro každý. Nebo jste to v rámci hubnoucího režimu přehnali se cvičením? V obou případech existuje řešení, jak se opět cítit skvěle.

Experty na jarní únavu jsou seveřané, u kterých zima trvá mnohem déle než u nás, a proto se u nich příznaky psychické i fyzické vyčerpanosti vyskytují nejvíce. Neříkají tomu však jarní únava jako my, ale zimní deprese. V obou případech jde však v podstatě o totéž. I když oficiální diagnóza jarní únavy neexistuje, většina z nás ví moc dobře, o co se jedná. S příchodem jara jsme nejen unavení, ale také snáze podlehneme jakémukoli bacilu, který kolem nás „proletí“. Pleť má také k dokonalosti daleko, vlasy jsou zplihlé, nehty slabé a už z našeho postoje je jasné, že energie nemáme právě na rozdávání. Někteří jarní únavě podléhají více, jiní méně. Zajímavé ale je, že jarní únavou trpí čtyřikrát častěji ženy než muži. Nevyhýbá se dokonce ani malým dětem. Záleží na odolnosti, ale také životním stylu každého.

SLUNCE NAD ZLATO

Hlavní příčinou jarní únavy je celkem přirozeně nedostatek slunce a tepla. Je dokázané, že sluníčko podporuje vylučování serotoninu - hormonu, který je zodpovědný za dobrou náladu. Proto je také během podzimu a zimy větší výskyt depresí. Není vůbec od věci si zajít během tohoto období občas do solária (ale s mírou) nebo zajet přímo za sluníčkem někam do tepla.Uvidíte, že týden v lednu u moře vás nadopuje energií až do konce zimy. Ale zpět k jarní únavě. Kromě nedostatku tepla ji způsobuje také zvýšená potřeba vitaminů, které tělo po zimě vyžaduje. Jejich nedostatek může být způsoben i prodělaným infekčním onemocněním. Základem je tedy: 1. zdravá strava bohatá na vitaminy
2. dostatek slunečního světla

DOPŘEJTE SI VITAMINY

Jarní jídelníček by měl obsahovat všechny základní živiny jako v průběhu celého roku s tím, že se ještě více než jindy zaměříte na vitaminy. Zásobujte se čerstvou zeleninou a ovocem (i když si budete muset v tomto období asi trochu připlatit). Stravu můžete doplnit ještě bylinkovými čaji, čerstvými šťávami a dobře uděláte, když na čas vynecháte kávu a alkohol. Ty organismus ještě více oslabují, což asi není právě to, co byste nyní chtěli.

Velký vliv na překonání jarní únavy mají především antioxidační a protistresově působící vitaminy, mezi které patří například vitamin C, E a vitaminy skupiny B. Pokud si nejste jistí, zda potřebné vitaminy získáte ze stravy, zauvažujte o doplňcích stravy, které vám taky mohou hodně pomoct.

OBLÉKNĚTE SE DO BAREV

Kde hledat v březnu sluneční světlo, když nemáte možnost odjet na několik týdnů na jih? Využijte každého hezkého dne, kdy sluníčko vysvitne. Jděte na procházku, výlet nebo se projděte pěšky alespoň do práce. Vystavujte se světlu tak často, jak je to jen možné. Ani na jaře však nezapomínejte na bezpečnou ochranu pokožky krémem s UV filtrem. Kůže je po zimě oslabená a náchylná ke spálení.Užitečnou maličkostí, která vám při jarní únavě může pomoci, jsou také barvy. Zapomeňte na černé kabáty, černé kozačky a černé svetry a místo toho se oblečte do veselých barev. Nečekejte zázrak do druhého dne, ale dlouhodobě vám skutečně zlepší náladu a rozsvítí pošmourný den.

ÚNAVOVÝ SYNDROM

Pokud by únava trvala několik týdnů a nezaznamenali byste ani minimální zlepšení, nepodceňujte to a vypravte se k lékaři. Sice to může značit jen banální zdravotní problém, ale také například únavový syndrom. Příčina dlouhodobé únavy je v tomto případě neznámá, všechna laboratorní vyšetření bývají v pořádku a přitom se člověk cítí k smrti unavený. Další příznaky připomínají lehkou chřipku nebo nachlazení. Může vás bolet v krku, uzliny jsou zvětšené, bolí vás klouby a hlava. Při diagnóze únavového syndromu je podstatné, že únava trvá déle než šest měsíců a je výrazně větší, než by se očekávalo při běžném životním stylu. Co může takovéto problémy způsobit? O hlavním důvodu se zatím spekuluje, nicméně je pravděpodobné, že se jedná o kombinaci několika faktorů. Přechozené infekční onemocnění, oslabený imunitní systém, stres a špatná strava. Léčba únavového syndromu je během na dlouhou trať, a ne vždy úspěšným, protože se léčí pouze jednotlivé příznaky.

Únava ze sportu

Zejména v případě pravidelného pohybu se nevyhnete tzv. sportovní únavě. Může jít o únavu psychickou ze stále stejného tréninku, stejných cviků, zkrátka stereotypu. Zde je pomoc jednoduchá. Vyměňte trenéra nebo ho požádejte o nový tréninkový plán, zajděte si na jinou lekci aerobiku nebo vyzkoušejte úplně neznámý sport. Jakákoli změna je dobrá. Fyzická únava může pramenit z nedostatku spánku, z příliš intenzivní a dlouhodobé fyzické zátěže, nebo znamenat dokonce zhoršení nemoci. V tom případě uděláte nejlépe, když na chvíli pohyb vysadíte úplně a odpočinete si. I kdyby vás to mělo stát trochu přemáhání, protože máte sport jako pozitivní drogu, tuto únavu nepodceňujte. Ještě nebezpečnější je únava z přetrénování. Nejčastějším projevem bývá pokles výkonu - zmenšuje se svalová síla, zpomalují reakce, zhoršuje se koordinace pohybů, schopnost soustředit se a podobně. Dalšími příznaky může být ztráta chuti k jídlu, časté pocity žízně, bolest svalů a snížení imunity. Organismus potřebuje odpočívat a regenerovat síly. Sport není třeba vyřadit úplně, jenom zkuste něco nového - opak své běžné fyzické aktivity - a přidejte také relaxaci, masáže, saunu apod. A hlavně se snažte přetrénování předcházet rozumným a pravidelným cvičením, a ne nárazovým několikahodinovým tréninkem!

6.4.2009 12:18 | aktualizováno 16.12.2009 12:40 | PAVLA MAŘÍKOVÁ

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.