ZPĚT

Energie po celý den

Spolu se slunečními paprsky se z našeho života vytrácí dobrá nálada i chuť něco dělat. Nepoddávejte se podzimním splínům! Máme pro vás celodenní program pro udržení elánu, bdělosti a neutuchající energie.

7.00 - BUDÍČEK!

Ranní souboj s neúprosným budíkem snáze vyhrajete za pomoci správné snídaně a chytře sestavené rozcvičky. Výživově vyrovnané jídlo zvýší hladinu krevního cukru, což vás probere, a navíc se nastartuje váš metabolismus. Tělo spolu s jídlem dostává totiž chemický signál k aktivitě, což ho přiměje k tomu, aby už během rána začalo spalovat kalorie. Přímo zázračné účinky má také ranní sex. Během něj se v mozku vytváří dopamin, díky kterému se budete cítit nabitá energií a veselá. Této látce se také někdy přezdívá „motivující chemikálie“, takže seznamte svou polovičku s výsledky posledních výzkumů a uvidíte, že bude nadšený.

Co by měla zahrnovat snídaně?
Bílkoviny - Bílkoviny se tráví pomaleji než sacharidy, díky čemuž vám postupně dodávají energii. Dopřejte si tedy po ránu kvalitní šunku (měla by mít alespoň 85 procent masa) nebo sýr s obsahem tuků do 30 procent.
Sacharidy - Po nočním hladovění i ranním cvičení vás spolehlivě zasytí celozrnné pečivo. Pokud si ho chcete něčím namazat, vyměňte máslo za kvalitní tvarohový sýr. A až vás přestanou bavit snídaně naslano, dejte si třeba ovesnou kaši s javorovým sirupem a kouskem ovoce.
Tekutiny - Po noci má tělo nejen hlad, ale i žízeň, takže než mu dáte snídani, rozmíchejte kvalitní ovocnou 100% šťávu s vodou (v poměru 1:2) a deficit tekutin doplňte. A na povzbuzení si uvařte zelený čaj. Pokud ho nemusíte, máte dovolenou černou kávu.

10.00 - DOPOLEDNÍ OSVĚŽENÍ

Začínají se vám chvíli po příchodu do práce znovu klížit oči? Proberte se rychlou hudbou. Podle výzkumů lidé, kteří poslouchali živou hudbu (140 úderů za minutu), vykazovali při práci mnohem větší soustředění. Když přitom nezapomenete ani na pitný režim a malou (sacharidovou) svačinku, určitě se znovu dostanete do tempa.

Tipy na ideální svačinky:
Řecký jogurt - hodí se pro doplnění bílkovin po sladké snídani.
30 g oříšků - obsažené omega-3 mastné kyseliny se stanou žádoucí potravou pro vaše mozkové buňky.
1 malý banán a 2 celozrnné sušenky - na sladké vaše tělo zareaguje už z principu pozitivně, vždyť mu ho tak často zakazujete!

13.00 - ENERGETICKÁ BOMBA

Oběd by měl být natolik lehký, aby vás přeplněný žaludek netížil po celé odpoledne, ale na druhou stranu i dost výživný, aby vás hodinku po obědové pauze nepřepadl hlad. Jak vypadá dobrý oběd?
Vegetariánský hamburger
Je vyroben z rozmixované zeleniny a celozrnného pečiva, což je ta nejlepší zásobárna energie. A výživové hodnoty na 100 g? 420 kalorií, 16 gramů tuků.
Odlehčená verze: Nepřidávejte majonézu, uspoříte tak 80 kalorií.

Krůtí wrap
Libové krůtí maso zkombinujte s koňskou dávkou rajčat a červené cibule. To jsou totiž dva druhy zeleniny, které jsou přímo nabité antioxidanty, jež napomáhají k regeneraci buněk. Tělu tak dáte 410 kalorií, 17 gramů tuků.
Odlehčená verze: Vynechejte sýr i dresink a oběd ztratí 120 kalorií.

15.00 - ODPOLEDNÍ KRIZE

Začínáte mít kolem třetí hodiny odpolední pocit, že vám dochází „palivo“? Samozřejmě je čas na svačinu! Už přece víte, že jen pravidelný přísun kvalitního jídla zamezí ztrátě energie. A když budete potřebovat něco navíc, potřete si spánky tělovým mlékem, krémem či olejem s obsahem mentolu. Pocit příjemného osvěžení vás nemine.

18.00 - VEČER PROŽITÝ NAPLNO

Po celém dni se vám může zdát, že se po absolvování nabitého programu dokážete tak maximálně přesunout na gauč k televizi. A to by byla škoda. Zacvičte si raději powerjógu, která je založená na neustálém přecházení z jedné pozice do druhé a která vás na zbytek večera nabije energií. Je to něco jako suchozemské plavání. Když budete slaďovat svůj dech s každým pohybem, přivedete více kyslíku a krve k plícím i svalům, což ve vás vzbudí pocit odpočatosti a energičnosti. Nemáte čas na dlouhé cvičení? Zkuste jednoduše obrátit svůj proud krve k hlavě, to vás zaručeně probere. Postavte se na všechny čtyři, přičemž vaše boky a ruce by měly být pod rameny. Opřete se o dlaně a položte mezi ně hlavu. Pak přesuňte těžiště k hlavě a napněte nohy. Snažte si tisknout paty k zemi a vystrčit zadeček ke stropu.

Tip na večeři: K večeři zvolte jídlo na bázi černých fazolí (třeba chilli con carne), které jsou skvělým zdrojem železa. To vám případně pomůže zbavit se anemie, která je někdy důvodem pocitu celkové únavy.


Cvičme v rytme

Ranní rozcvička má něco do sebe - čím více nabudíte svůj metabolismus, tím bdělejší a bystřejší budete. Svaly jsou z hlediska metabolismu nejaktivnější součástí těla. Podle výzkumů asi 30 minut cvičení povzbudí látkovou výměnu na dalších 48 hodin! Jak vypadá ranní rozcvička?
* Bez strečinku to nejde. Pomalé protažení probudí vás, svaly i metabolismus a sniží riziko úrazu při dalším cvičení.
* Chcete-li hubnout, vsaďte před snídaní na aerobní pohyb.
* Máte-li čas, zařaďte každý den také krátké posilování. Čím více zapracujete na svalové hmotě, tím více spálíte tuků.
* Na závěr se opět věnujte strečinku.
* Nestíháte? Vyběhněte cestou do práce alespoň pár schodů!

Proberte se za chůze


* Po desetiminutové rychlé procházce se dostaví pocit svěžesti, který podle lékařských studií vydrží až celé dvě hodiny. A s tím si po odpolední krizi vystačíte vlastně až do konce pracovní doby. Proto využijte v půlce odpoledne každé příležitosti, jak si protáhnout tělo. Občas se jděte projít místo obědové pauzy ven nebo se iniciativně ujměte úkolu, který vyžaduje vyřizování na vzdálenějším místě. Sklidíte pochvalu od šéfa, a navíc se probudíte krátkou procházkou.
* Nezavrhujte odpolední „šlofík“. Když si po obědě zdřímnete, můžete výrazně zlepšit koncentraci. Během jednoho pokusu se dispečeři leteckého provozu, kteří si odpoledne dopřáli 20 minut spánku, dopouštěli méně chyb než jejich kolegové. Nemáte-li na to podmínky v práci, zakotvěte na gauči po návratu domů. Uvidíte, že si pak večer vychutnáte v daleko větší duševní pohodě.

6.12.2016 10:00 | aktualizováno 15.12.2009 14:47 | Ilona Laužanská, Jana Potužníková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.