ZPĚT

Minerálkou proti stresu

Přepadá vás občas v kolotoči každodenních povinností neodbytný pocit, že vám stres přerůstá přes hlavu? Možná vás překvapí, že jeden z klíčů k duševní vyrovnanosti spočívá i v dodržování pitného režimu. Stačí, aby v našem organismu chybělo již jen půl litru tekutin, a tělo začne zvyšovat hladinu kortizolu – stresového hormonu. Pokud však svému tělu poskytnete dostatečné množství tekutin, můžete stresové hormony udržet na uzdě.

Jak stres, tak dehydratace mají na náš organismus podobné neblahé účinky. Projevují se mimo jiné zrychlenou srdeční činností, únavou, bolestí hlavy a nevolností. Navíc je velmi pravděpodobné, že pokud jsme ve stresu, ztrácíme více tekutin a to hlavně kvůli tomu, že se zvýší naše tepová frekvence, ztíží se nám dýchaní a také se ve stresu více potíme. Často se ale také stane, že se ve stresu zapomeneme najíst a napít.

Vzniká tak jakýsi začarovaný kruh. Když naše tělo nemá dostatek tekutin, spouští stresovou reakci. A zároveň stres, který mohlo způsobit cokoliv jiného, často vede k dehydrataci. Jediná možnost, jak tento koloběh zastavit, je zásobovat náš organismus dostatečným množstvím tekutin.

A zapomínat byste neměli na dostatečný přísun minerálů, především hořčíku. Ten se podílí na více než 300 enzymatických reakcích v těle a je vydatným pomocníkem při obraně proti stresu, pomáhá nám předcházet únavě a podporovat soustředění. Při duševním vypětí se spotřebovává zhruba 20x rychleji, takže byste si ve stresujícím období měli dopřát dostatečné množství nápojů a potravin nabitých hořčíkem.

Jednou z možností mohou být minerální vody, které jsou nejčistším přírodním zdrojem minerálů, nebo potraviny bohaté na hořčík, jako jsou třeba luštěniny, čerstvá listová zelenina, mořské ryby, ořechy či banány. Základem pitného režimu by měla být čistá voda. Střídat bychom měli jak vody minerální, tak pramenité. Kolik a jaký druh minerální vody bychom měli vypít, závisí na okolnostech i na nás samotných. Nízko- a středně mineralizované vody jsou vhodné pro denní pitný režim. V určitých situacích jsou však namístě i vysokomineralizované vody, aby pomohly pokrýt potřebnou dávku minerálních látek. Pokud přece jen zatoužíte po změně, namístě jsou i100% džusy ředěné vodou v poměru alespoň 1 : 2 nebo ještě více.


Článek vyšel v časopise Dieta 9/2013.

5.9.2013 14:56 | Kristýna Kalinová

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.