ZPĚT

Jde to i bez masa?

Někdo nejí maso, protože mu nechutná, mnozí nechtějí ubližovat zvířatům, další nesmějí kvůli nemoci. Ne každý z nich je ale vegetarián. Jak je to s vyloučením masa?

VÝHODY:

Jaké jsou výhody vegetariánství? Nejvýznamnějším přínosem vegetariánství je zlepšení zdraví. Ve výživě patří k rizikovým vlivům v první řadě zvýšená konzumace potravin živočišného původu, které jsou příčinou vyššího přívodu energie, bílkovin, tuků s nevhodnou skladbou mastných kyselin a obsahem cholesterolu. Způsobují nedostatek vlákniny, komplexních polysacharidů, vitaminu C a dalších látek, především antioxidantů, protože potraviny živočišného původu je neobsahují. Rizikem je i hemové železo v mase a hodně vápníku v mléce a výrobcích z něj, který zřejmě souvisí s vysokým výskytem zlomenin ve státech s velkou spotřebou mléka. Současná úroveň příjmu potravin živočišného původu souvisí s nárůstem chorob, jako jsou srdečně-cévní choroby, rakovina, cukrovka, ledvinové choroby atd. Proto snížení jejich spotřeby na bezpečnou míru, případně jejich úplné vyloučení, je základem zdravé výživy. To potvrzují i populační studie, ve kterých mají vegetariáni nižší riziko výskytu například rakoviny, cukrovky, vysokého tlaku, ale i operací žlučníku nebo zlomenin. Jsou období, kdy jen vegetariánskou stravu nedoporučujete? V této otázce se ztotožňuji s názorem Americké dietetické asociace, Kanadských dietologů a Americké pediatrické akademie z roku 2003: „Správně rozvržená vegetariánská strava je zdravá, nutričně vyvážená a zdravotně přínosná v prevenci i v léčbě různých onemocnění. Vegetariánská i veganská strava mohou splnit současná doporučení pro příjem všech potřebných živin. V některých případech mohou pomoci k zajištění denních doporučených dávek pro jednotlivé živiny i fortifi kované potraviny či potravinové doplňky. Dobře rozvržená veganská a všechny druhy vegetariánské stravy jsou vhodné pro všechna životní období, včetně těhotenství, kojení, dětského věku i dospívání. Vegetariánský způsob stravování je definován jako strava bez masa, ryb a drůbeže, veganský pak bez jakýchkoli produktů zvířat.“ Toto stanovisko podpořilo v roce 2004 i odborné grémium České pediatrické společnosti a Společnosti pro výživu. Správná vegetariánská strava obsahuje hlavně obiloviny, s převahou potravin z celých zrn, luštěniny, ovoce, zeleninu, ořechy, olejnatá semena, koření apod. Zásadní význam má pravidelná denní konzumace ovoce a zeleniny v dostatečném množství. Taková strava obsahuje všechny nutné živiny a chrání před civilizačními nemocemi. Jak hodnotíte přístup lékařů, obchodníků i běžných lidí k tomuto stylu života? Bohužel i velice seriózní odborníci se v hodnocení vegetariánství dopouštějí zásadní chyby. Vyjmenují jeho klady, avšak bez uvedení dovětku: platí pro správně složenou vegetariánskou stravu. Poté uvedou zápory, opět bez informace: platí při nesprávném složení vegetariánské stravy. Pak vznikne soubor informací, který je nesrozumitelný jak pro vegetariány, tak pro konvenčně se stravující. Pro vegetariánské rodiče je potom velice obtížné obhájit své stravovací zásady v takto neodborně informované společnosti, a naopak pro konvenčně se stravující, kteří se zajímají o zdravou výživu, je stále velice náročné se v této problematice zorientovat. Veškeré potřebné informace však existují a jsou podpořeny i Českou pediatrickou společností a Společností pro výživu. PTALI JSME SE: Jaroslava Škvařila, vedoucího Odborné skupiny pro nutrici České společnosti pro výživu a vegetariánství —-

NEVÝHODY

Jaké jsou nevýhody vegetariánství?

Vegetariánské směry nejsou homogenní skupinou, některé jsou více, jiné méně příznivé. Je dovoleno jíst ryby a drůbež, mléko a mléčné výrobky i vejce. Z jídelníčku jsou vyloučeny jen tmavé druhy masa a samozřejmě uzeniny. Tento způsob výživy se téměř ztotožňuje se současnými názory na zdravou stravu. Vzhledem k tomu, že bílé maso obsahuje méně železa než tmavé, je vhodné hledat další jeho dobré zdroje (vejce, brambory, rajčata) nebo použít železo ve formě doplňku. Na opačném pólu racionality stojí makrobiotika, která má několik stupňů, z nichž nejpřísnější povoluje pouze obilnou stravu. Mírnější formy povolují zeleninu, ale sladké pokrmy ani ovoce by se jíst nemělo. Omezuje se dokonce i příjem vody. Nedostatkem živin se makrobiotika netrápí, protože vychází z toho, že si je tělo může samo vytvořit z živin jiných. Vědecké důkazy jsou však zcela jiné a tento styl výživy je nebezpečný.

Skutečně je maso a živočišné produkty tak zásadní složkou stravy?

Bez masa se lze obejít, není-li vegetarián pohodlný o jídle přemýšlet, ale vzdávat se ryb je velká škoda. Vyloučení mléka a vajec je již problematické. Striktní vegetariáni (vegani) odmítají veškeré potraviny živočišného původu (včetně medu). Komplikované je dodržení potřebné dávky a kvality bílkovin, železa, zinku, vápníku a vitaminu B12. Vitamin B12 je přítomen jedině v potravinách živočišného původu, proto by jej měli vegani přijímat formou doplňku. Zajistit dostatek bílkovin je možné, je ale nutné mít určité nutriční znalosti. Například bílkovina obilovin spolu se sójovou bílkovinou poskytuje kompletní bílkovinu (všechny důležité aminokyseliny), a sójové potraviny by tedy měly být každodenní součástí veganského jídelníčku.

Lze se skutečně plnohodnotně stravovat, vyloučím-li živočišné složky?

Nejedná-li se o makrobiotiku nebo striktní formy vegetariánství, může mít tento životní styl nesporné přednosti. Správně sestavený vegetariánský jídelníček poskytuje velké množství vitaminu C a dalších antioxidantů, přiměřené množství vlákniny, oproti klasické stravě se v jídelníčku vyskytuje mnoho velmi prospěšných potravin (tofu, tempeh, seitan, sójový texturát -„maso“). Řada potravin je ve srovnání s tím, co jí průměrný člověk, požívána ve svých zdravějších podobách (pečivo je celozrnné, kaše z celých obilek) a příjem čerstvé zeleniny a ovoce je mnohem vyšší.

Jsou období, kdy byste vůbec nedoporučila vegetariánskou stravu (např. těhotenství, nějaká nemoc atp.)?

Pokud se jedná o mírnější formy vegetariánství, je vhodné se při těhotenství, kojení, chorobách poradit s lékařem. Striktní vegetariánství - veganství - je nevhodné pro výživu dětí, těhotných a kojících žen.

Může vegetariánství i ohrozit zdraví?

Kromě výše zmíněného bych varovala před fruitariánstvím. Tento výživový směr povoluje jíst jen ovoce a v malém množství i ořechy. Nutně vzniká nedostatek bílkovin, vitaminů a minerálních látek.

Existují okolnosti, za kterých byste vegetariánství doporučila?

K vegetariánství nelze nikoho přesvědčit, je to osobní rozhodnutí každého člověka. Bude-li se jednat o obézního člověka se zvýšenou hladinou cholesterolu, doporučím mu konzumovat tolik zeleniny, kolik jí vegetarián, celozrnné výrobky zcela jistě také, sójové proteiny, které aktivně snižují cholesterol, luštěniny často, ale v rozumném množství, ovoce denně, ale nikoli v neomezeném množství, zkrátka využiji všech vegetariánských pozitiv. Proč by si ale dotyčný nemohl dát 2x týdně ryby, občas drůbež a dvakrát za měsíc kvalitní hovězí, bude-li chtít? Výživový efekt bude stejný, spíše možná ještě lepší.

PTALI JSME SE: Václavy Kunové, poradkyně pro výživu,


KDO JEŠTĚ NEJÍ MASO?

Vitariáni - vitariánství je výživový směr založený na přijímání jen tepelně neupravených potravin. Jsou často i vegany, ale povaha tohoto výživového směru umožňuje i požívání mléka nebo syrových ryb.
Frutariáni - jsou vždy striktní vegani. Jejich strava zahrnuje pouze ovoce, ořechy, semena a jiné plody.
Makrobiotici - makrobiotika je životosprávný systém od japonských autorů, který je založený na principech jin a jang. Jsou to vegani ve svém třetím nejvyšším stupni, který nazývají duchovní. S principy vegetariánství se však neztotožňují. Mysleli jste si, že vegetarián je ten, kdo si místo řízku dává smažený sýr? Problematika vegetariánství je ale mnohem složitější. A také problematičtější, protože právě vegetariánství má velmi mnoho skalních příznivců, ale i zarytých odpůrců. Jak to tedy je? Zeptali jsme se dvou odborníků na to, jaké jsou výhody a nevýhody vegetariánství.

28.1.2009 13:37 | aktualizováno 21.12.2009 15:38 | Jana Přikrylová

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.