ZPĚT

Slané mámení

To, že je sůl nad zlato, věděla i Maruška ve slavném pohádkovém příběhu. Bez soli se v kuchyni neobejdete, jenže všeho moc škodí. Proč se vyplatí její příděl omezovat a jak na to?

Držíte své slané chutě na uzdě a po slánce saháte jen výjimečně? To je dobře, protože spousta lidí nevědomky překračuje hranici denní dávky soli 6 g až dvojnásobně. Jak se sůl nenápadně vkrádá do našeho jídelníčku?

Špetka soli

Sůl se stala záludným vetřelcem v mnoha pokrmech. Neuvěřitelných 75 % dnes pochází z průmyslově zpracovaných potravin, jako je například chléb nebo cereálie. Nastolení nového režimu s omezením soli tak může být obtížnější, než se vám původně zdálo. Na sůl, stejně jako na lákavé krystalky cukru, si můžete vypěstovat lehkou závislost. Výzkumy ukázaly, že slaná chuť aktivuje určité receptory v mozku, které mají za úkol vnímat požitek. Když jíte přesolené pokrmy, potřebujete pak solit čím dál tím více a častěji, abyste své chutě uspokojili.

Jenže příliš mnoho soli zvyšuje riziko vzniku osteoporózy, ledvinových kamenů, žaludečních vředů, mozkové mrtvice nebo vysokého krevního tlaku. Jak je to možné? 2,5 g soli obsahuje asi 1 g sodíku a o ten tu jde především. Sodík je mimo jiné nezbytný například pro svalovou činnost a podílí se na udržení rovnováhy tekutin v těle. Když je ho moc, ledviny svou práci nezvládají. V buňkách se zadržují tekutiny, a to vede nejen k otokům, ale také například ke zvyšování krevního tlaku.

Zařaďte zpátečku

Mezi nástrahy se skrytou solí patří třeba hotové cereálie, polotovary, instantní jídla, pokrmy z fastfoodových restaurací, ale také veškeré uzeniny včetně párků a klobásek. Pokud jste zvyklí nakupovat instantní polévky nebo omáčky, čtěte pozorně etikety.

Cokoli, co bude obsahovat více než 1,5 g soli na 100 g, je už příliš, a tak se raději tohoto produktu vzdejte. Přitom například v taveném sýru je dokonce 2,25 g na 100 g! Za naopak nízkou dávku lze považovat 0,3 g na 100 g. Pokud nakupujete jídla hotová a můžete si zkontrolovat jejich složení, vyberte to, jež obsahuje maximálně 1,25 g soli na porci.

Obzvláště obezřetní buďte při nákupu extra nízkokalorických pokrmů, které často obsahují více soli, aby výrobce doladil někdy až příliš mdlou chuť. Doma jídlo zbytečně nepřesolujte a přizvěte raději do kuchyně jiné pomocníky na dochucování.


CO POUŽÍT MÍSTO SOLI

aneb triky šéfkuchařů, jak dodat pokrmům zajímavou chuť

Zelenina a salátové listy

Co použít: Olivový olej a balzamikový ocet
Přidaná hodnota: Spálíte více kalorií! Kvalitní balzamikový ocet obsahuje až 17 % manganu, který je důležitý pro správný metabolismus cukrů i tuku.

Kuře nebo libové hovězí maso

Co použít: Mletá paprika
Přidaná hodnota: Skrytá vitaminová bomba! Lžička mleté papriky vám dodá 71 % vitaminu A, 8 % vitaminu C a 14 % vitaminu B6.

Brambory nebo těstoviny

Co použít: Pečený česnek
Přidaná hodnota: Pro zdravější srdce! Pravidelná konzumace česneku snižuje špatný (LDL) cholesterol.

Rýže nebo kuskus

Co použít: Kurkuma
Přidaná hodnota: Pro lepší zažívání! Kurkuma snižuje nadýmání. Přidejte půl lžičky na 1 hrnek rýže již během vaření.


Věděli jste, že citronová šťáva na rybě, zelenině nebo dokonce bramborách aktivuje stejné chuťové pohárky jako sůl?


Článek vyšel v časopise Dieta 9/2013.

22.10.2013 8:07 | Kristýna Kalinová

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.