ZPĚT

6 nových trendů v jídle

Už jste ochutnali cuketové špagety, veganský pudink nebo si naservírovali snídani v paleo stylu? Otestujte novinky, které hýbou světem gurmánů a food blogů.

Raw food, kvalitní ingredience, paleo dieta a inspirace světem veganů – to jsou ve zkratce trendy, které dnes určují obsah našich talířů. Výsledná symfonie chutí a vůní spolu s maximálním obsahem vitaminů a minerálů vás snadno svedou k radikální proměně jídelníčku.

1. KÁVA LOUHOVANÁ ZASTUDENA

Tento typ přípravy kávy nemá nic společného s ledovou kávou. Jde o velmi populární „cold brew coffee“, což je zdlouhavý, ale šetrný způsob louhování namletých kávových zrn ve studené vodě (trvá zpravidla zhruba dvanáct hodin).

Výsledek vás příjemně překvapí nižší aciditou a větší sladkostí. Už se dá koupit i jako hotový produkt ve skleněných lahvičkách a často se přidává do různých drinků a koktejlů.

2. VARIACE NA MLÉKO

Sójové či rýžové mléko najdete v obchodech už delší dobu. Teď se však do popředí dostávají alternativy kravského mléka vyrobené z oříšků. Na domácí výrobu je velmi praktické například krémovité „kešú mléko“.

Kešú totiž můžete na rozdíl od ostatních ořechů, které by se měly před mixováním máčet celou noc, naložit do vody jen na pár hodin. Nejnovějším trendem je pak kombinování různých druhů alternativního mléka. Například britská šéfkuchařka Amber Rose přišla s receptem na mléko složené ze slunečnicových a dýňových semínek a kešú.

3. KOKOSOVÁ MÁNIE

Nízkotučné diety, jejichž součástí byla zvýšená konzumace cukru, jsou už minulostí. Dnes jsou „in“ zdroje zdravých tuků, jako je dýňové máslo, avokádo či hvězda rafinovaných gurmánů – kokos.

Kokosové mléko, kokosová voda či kokosový olej už nejspíš znáte. Stále populárnější je však kokosová mouka vyrobená ze sušené a jemně mleté dužniny. Při slazení zase můžete použít kokosový cukr, který se získává z ručně nasbíraného nektaru kokosových palem.

4. NOVÁ SNÍDANĚ

PALEO STYL – dopřejte si ráno v duchu paleo stravy. Paleo dieta doporučuje vyřadit zemědělské produkty (obiloviny, luštěniny, pečivo, mléko), které se v pravěku nekonzumovaly. Snídaně mívá podobu smoothie nebo je založená na čerstvých vejcích.

Vyzkoušejte i různé alternativy obilovin, jako je amarant, pohanka či quinoa. Chuťové buňky vás snadno přesvědčí, že palačinky z pohankové mouky rozhodně nepokulhávají za těmi klasickými.

VEGANSKÉ PUDINKY – do ranního menu zařaďte i netradiční „veganské pudinky“, které mají s tím vanilkovým společný jen název a konzistenci.

Tady je jednoduchý recept: rozmixujte avokádo, přidejte lžičku kvalitního kakaa a trochu datlového sirupu (nebo dvě datle). Výsledkem bude koktejl blahodárných látek a prospěšných tuků, který vás nakopne.

5. PŘÍRODNÍ LÉKÁRNIČKA

Místo polykání hromady prášků na drobné neduhy raději sáhněte po čistě přírodních prostředcích:

PROTI ÚNAVĚ – Ochutnejte prášek z listů afrického stromu moringa, jemuž se právem přezdívá strom věčného života. Obsahuje totiž třináct vitaminů a minerálů a je obzvlášť bohatý na železo.

CHUTĚ NA SLADKÉ – Ty se dají zkrotit nasládlým sirupem z jihoamerického kořene Yacon, který má nízký glykemický index, obsahuje pouze 20 kalorií v jedné lžičce, zásobí vás vlákninou, a navíc z něj načerpáte látky, které prospívají střevní mikroflóře.

NEDOSTATEK ENERGIE – Zkuste to s kurkumou. Nastrouhaný kořen můžete přidat do omáček nebo marinád. Anebo si uvařte čaj z kurkumy, zázvoru a citronu, jehož povzbudivé účinky vám vlijí sílu do žil.

6. TĚSTOVINY JINAK

Zeleninové špagety, ať už vařené, lehce osmažené na pánvi, nebo ve stylu raw food, začaly v poslední době trochu zastiňovat klasické těstoviny. Za svoji popularitu vděčí kromě blahodárného vlivu na štíhlou linii i snadné přípravě.

Stačí totiž jen vsunout do spiralizéru cuketu, řepu, mrkev nebo okurku a párkrát zatočit kličkou. Spiralizér, šikovný kuchyňský pomocník původem z Japonska, se díky tomu stal součástí většiny kuchyní.

LÁSKA PROCHÁZÍ ŽALUDKEM

…a proto se o svůj trávicí trakt starejte s láskou. Tady je několik tipů, jak si užít jídlo, které zároveň prospěje vašemu zdraví a pomůže vám k pohodovému trávení živin.

FERMENTACE – o blahodárném vlivu potravin upravených pomocí kvašení, jako je kysané zelí nebo kefír, se ví už dlouho. Zkuste teď svůj jídelníček obohatit o fermentované lahůdky asijské provenience – do zálivek přidejte japonské miso nebo si připravte oblíbené korejské kimchi.

PROBIOTIKA – možná už je užíváte, víte ale, jestli si je dáváte ve správnou chvíli? Podle studie King’s College mají probiotika větší účinnost, když jsou brána na lačný žaludek.

CHYTRÝ TRIK – trávení vám ulehčí finta odkoukaná od britské nutriční terapeutky Vicki Edgson. Stravitelnost ingrediencí na salát podle ní výrazně zvýšíte tím, když je na půl minuty vhodíte do vařící vody a vzápětí zchladíte ve studené.


Článek vyšel v časopise Dieta 01/2016.

3.3.2016 7:30 | Hana Soukupová

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.