ZPĚT

Turistika

Říká se, že chůze je nejpřirozenějším pohybem pro člověka. Obujte si proto dobré boty, do rukou vezměte hůlky a vyrazte ven objevovat rásu přírody. Přitom prospějete i svému tělu a spálíte kalorie. Turistika není sport pouze pro rodinky s dětmi nebo seniory.

V závislosti na tom, jakou trasu a vzdálenost cíle zvolíte, dostanete pěkně do těla. Zabírat budou především svaly nohou a hýždí, proto je během cesty nezapomeňte protáhnout jednoduchými strečinkovými cviky. Chcete-li zaměstnat i horní polovinu těla, pořiďte si speciální hole na tzv. nordic walking.

Oproti běhu má turistika tu výhodu, že mnohem méně zatěžuje klouby a páteř (pokud nenesete dvacetikilový batoh). Je proto vhodná i pro osoby s nadváhou nebo kloubními problémy. Při rychlosti 5 km/h spálíte asi 3 kalorie za minutu, stoupání do kopce vám zvýší „tepovku“ až o 20 %, takže se budete pohybovat v pásmu, kdy se spalují tuky. Paradoxně je mnohem namáhavější chůze z kopce než do kopce. To konečně druhý den poznáte, protože ucítíte svaly na přední straně stehna. Asi nejdůležitějším vybavením pro tento sport jsou kvalitní boty. Měly by mít gumovou podrážku, aby neklouzala ani po kamenech. Někdy se vyplatí pořídit si botu o půl čísla větší – po cestě noha přece jen trochu nateče a část prostoru zabere i silnější ponožka.

==== TIP 1 ==== Chodit nemusíte jen po horách. Bylo spočítáno, že při obyčejném nákupu potravin na večeři udělá průměrná žena 1913 kroků. Pokud za den uděláte alespoň 10 tisíc kroků, což je v případě žen 6,5 km, máte skvěle našlápnuto ke zdravému srdci a cévám. ==== TIP 2 ====

Nemáte s kým chodit na výlety? Pak se zúčastněte některé akce Klubu českých turistů nebo jiných zájmových skupin. Zajímavé akce pro pěší i cyklisty se konají po celé republice prakticky celoročně. Výlety pořádají i některé městské části či obce.

==== TIP 3 ====

**
Až se příště vypravíte na výlet, zkuste si schválně změřit, jak rychle jdete. Zvládnete udělat za 20 sekund 40 kroků? Ano? Pak ještě zrychlete na 45–50 kroků za stejnou dobu. Stačí, když toto tempo vydržíte několik minut a pak opět zvolníte. Střídejte tuto techniku „indiánské chůze“ půl hodiny a uvidíte, jak se hned zapotíte.

27.1.2009 13:39 | aktualizováno 21.12.2009 15:43 | Pavla Maříková a Jana Přikrylová

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.