ZPĚT

Zhubněte bruslením

Také jste propadli sportu, který nyní zažívá obrovský boom? Jezdíte na in-line bruslích do práce a o víkendu na nich vyrážíte na výlety? Nebo jste se na brusle ještě neodvážili? V obou případech je tento článek určen právě vám. Seznamte se se sportem, při kterém se nejen výborně hubne, ale můžete jej provozovat spolu s celou rodinou.

Pokud jste v dětství alespoň několikrát stáli na klasických ledních bruslích, nemusíte se inlajnů bát. Je to mnohem jednodušší a jízdu na nich zvládne téměř každý. Ještě před pár lety jste na „jednořadých“ bruslích potkali maximálně tak skupinku teenagerů, kteří na nich prováděli krkolomné kousky. Dnes? Není výjimkou, že se kolem vás na bruslích prožene pár v důchodovém věku, prosviští maminka s kočárkem nebo tatínek s klučinou, který se sotva naučil chodit. In-line bruslení nadchne zkrátka každého. Je to sport, který je nenáročný na vybavení, můžete bruslit sami nebo ve skupině, v létě, na jaře, a když je dobré počasí, tak i na podzim. Naštěstí už i u nás přibývá míst, která jsou vhodná na bruslení, a tak si dnes můžete zabruslit téměř všude.

NAUČTE SE BRZDIT

Ještě než se vypravíte do obchodu pro nové brusle, půjčte si je několikrát od kamaráda nebo v půjčovně, které dnes bývají u každé větší in-line stezky. Vyzkoušíte si, „o čem“ bruslení je a zda vás bude tento sport skutečně bavit. Nenechte se ale odradit hned první jízdou. Napoprvé je na bruslích nejistý každý. Požádejte zkušenějšího známého, aby vás vedl za ruku a poskytl oporu při prvních krůčcích. Ještě lépe uděláte, když se přihlásíte do kurzu bruslení nebo si najmete osobního trenéra, který vám odtajní triky a fígle profesionálních bruslařů. Bruslit se samozřejmě naučíte i bez něj, ale možná skončíte jako mnoho dalších, kteří sice na bruslích umějí jezdit, ale již nedokážou zastavit (jinak než pádem), což může být poněkud nebezpečné nejen pro vás, ale i pro ostatní bruslaře.

ČÍM SE VYBAVIT

Pokud to s bruslením myslíte jen trochu vážně, brzy zjistíte, že s bruslemi z půjčovny si dlouho nevystačíte. Mají různou kvalitu a už při frekvenci bruslení 1x týdně a půjčovném okolo 80 Kč si rychle spočítáte, že tak moc výhodné to zase není. O hygieně, kdy si jedny brusle za den vystřídá až deset různých osob, už ani nemluvě. Chcete-li ušetřit peníze a vyhnout se problémům s plísní, investujte do vlastní výbavy. Co je pro tento sport nezbytné?

BRUSLE

Nejprve si ujasněte, jaké brusle vlastně chcete. Jezdíte rychle? Zkoušíte nebezpečné kousky? Nebo dáváte přednost rekreační jízdě pro kondici? Pro každý styl jízdy jsou vhodné jiné brusle. Pro začátečníka, ženy a rekreační jezdce jsou nejlepší brusle z řady Fitness -mají jednoduché ovládání, jsou středně rychlé a bezpečné. Pro zkušenější bruslaře se hodí řada Training s velikostí až 100 mm - jsou velmi rychlé. Pro závodníky je řada Race, která má často celokoženou botu. Specialitkou jsou brusle Nordic, které díky zvláštnímu vymezovači mají brzděné vždy jedno kolečko. Tak musíte více zapojovat horní polovinu těla. Můžete je použít i s nordic hůlkami. Čím větší jsou kolečka, tím jsou brusle rychlejší. Tvrdost, která se udává v jednotkách A, se pohybuje od 74A (nejměkčí) až po 100A (nejtvrdší). Tvrdší kolečka jsou rychlejší, méně se sjíždějí a hůře tlumí otřesy. Bota by měla být také dobře větratelná a tvrdost a neměla velikost by na ní chybět patní brzda, kterou se určitě naučte používat.

CHRÁNIČE

I když je bruslení relativně bezpečným sportem, některé věci zkrátka nikdy neovlivníte - kamínek na cestě, pes, který vám vběhne do cesty apod. Proto se vyplatí nešetřit a pořídit si kvalitní helmu (může být i cyklistická) a chrániče loktů, zápěstí a kolenou. Vše musí dobře padnout a zároveň nikde nedřít. Vyzkoušejte raději více typů. Pro dámy začátečnice se prodávají i speciální kraťasy s „polstrováním“ na bocích a hýždích, při pádu tedy nehrozí modřiny na citlivých místech.

DALŠÍ VYCHYTÁVKY

Praktický je batoh, do kterého si můžete připnout brusle nebo alespoň kryt na kolečka, takže se vám nezašpiní vše, co je v dosahu. Na kratší výlety vám bude stačit ledvinka, do které se vám vejde malá láhev vody, klíče a další drobnosti. Na delší výlety už budete potřebovat batoh, který vám dobře sedne na záda. Budete-li jezdit na bruslích i večer, zvolte oblečení s refl exními pásky, abyste byli dobře viditelní.

LEPŠÍ NEŽ BĚH

Bruslení je skvělý aerobní sport, kterým můžete zaútočit na tukové polštářky na inkriminovaných partiích. Zabrat dáte především hýžďovým a stehenním svalům, pozadu ale nezůstanou ani bříško a záda. Když použijete hůlky, zapojíte také paže a ramena. Kolik při bruslení spálíte kalorií? Hodnota je závislá na rychlosti a vaší hmotnosti, pohybuje se však okolo 1500-2000 kJ. To je jeden lehčí oběd nebo velký pohár se šlehačkou. A to už stojí za to, ne? In-line bruslení lze snadno srovnat např. s během. Pracují při něm stejné svalové skupiny a posilují se plíce. Bruslení má navíc ale jednu velkou výhodu - dochází při něm minimálně k o polovinu menším nárazům na klouby a páteř. Na inlajnech také mnohem snadněji udržíte tepovku v aerobním pásmu, kdy se spalují tuky.

Trenér Tomáš Herout,


Komu je SKATESCHOOL určena?

SKATESCHOOL Nabízí kurzy jak pro začátečníky, tak pro zkušené bruslaře. Podle toho, na co a na koho je hodina zaměřena, je někdy lepší, když jsou kurzy rozděleny na výuku pro děti a pro dospělé, ale není to pravidlem. Kurzů se zúčastňují i rodiče s dětmi. Při hrách a cvičeních je pak skvělé sledovat soutěživost mezi „velkými“ a „malými“. V čem nejvíce začátečníci na inlajnech chybují? Abychom hned od začátku minimalizovali chybování, je potřeba si říci, jak intenzivně se chci bruslení věnovat, a poté zvolit ten správný typ bruslí. Druhou nejpodstatnější chybou je nepřirozený postoj a pohyb na bruslích. Bruslení vychází především z pokrčených a pružných kolen. Při jízdě na natažených a strnulých nohách se poté bruslaři dopouštějí chyb především při brzdění, zatáčení, otáčení a celkové obratnosti. Může dojít k pádům, kvůli nimž mají lidé z bruslení strach.

Co se ve SKATESCHOOL naučím?

Začínající bruslaři se naučí právě správný základní postoj, na kterém je postaven celý systém bruslení. K dalším velmi důležitým bodům školy neodmyslitelně patří brzdění, zatáčení, přešlapování, otáčení, jízda pozpátku a celková obratnost.

Jak takový trénink vypadá?

Většinou se na hodinách potkávají jak pravidelní návštěvníci kurzu, tak začátečníci, takže je potřeba si nejdřív říci, co bychom zhruba chtěli procvičit a naučit se. První cvičení bývají velmi jednoduchá. U zkušenějších bruslařů tato cvičení slouží jako jakési opakování a u začátečníků si ověříme skutečnou kvalitu bruslení a na co je potřeba se nejvíce zaměřit. Většina cvičení probíhá zábavnou formou a na úplný závěr je vždy připravena soutěž, ve které jsou zahrnuty všechny dovednosti, které jsme se v té dané hodině naučili.

Za jak dlouho se mohu naučit jezdit tak, abych byla schopna brzdit z kopce, vybírat zatáčky a nespadla při každém škobrtnutí?

Někomu stačí pár hodin, někdo bude potřebovat celé léto a někomu ani to nebude stačit. Nejdůležitější je pravidelnost. Bruslař, který jezdí alespoň dvakrát či třikrát týdně, může být během několika týdnů nebo měsíců připraven na sjezdy kopců, prudké zatáčení a brzdění. Určitě je dobré se alespoň v začátku zúčastnit pár lekcí s instruktorem. Nejenže bývá spousta legrace, ale další bruslaři působí jako motivace, že bruslit není skutečně žádná „věda“. Jízdu na kolečkových bruslích si pak budete užívat jako nikdy předtím a s bezpečným návratem, kamkoli pojedete.


U NÁS:

LADRONKA (PRAHA) Délka: 3 km In-line dráha na pražském Břevnově je velmi dobře upravená a vede stejnojmenným parkem. V areálu Ladronka je i restaurace a půjčovna bruslí. Velkým negativem je však „přelidněnost“. Zvláště o víkendu se zde budete proplétat mezi ostatními bruslaři. V týdnu dopoledne zde budete naopak téměř sami. BRANÍK-KOMOŘANY (PRAHA) Délka: 7 km Jde o jednu z nejlepších pražských tras na bruslení. Je relativně dlouhá a na většině míst i široká. Napojit se na ni můžete hned několikrát v Braníku a pak i v Modřanech. Stačí podjet tramvajový nadjezd. Po cestě narazíte na několik stánků s občerstvením, golfový areál i sportoviště Hamr, kde je i půjčovna bruslí. Cesta je relativně dobře upravená, vede podél řeky a nečekají vás na ní žádná překvapení v podobě kopečků nebo prudkých zatáček. NYMBURK-PODĚBRADY Délka: asi 12 km I když cyklostezka vede po obou březích Labe, vhodnější pro bruslení je pravá strana řeky ve směru na Poděbrady. Stezka je poměrně dobře upravená, jedinou nevýhodou je její šířka - už dva bruslaři se sobě jen těžko vyhýbají. Jinak se této trase nedá nic vytknout, vede podél břehu řeky, z druhé strany je obklopena parkem. Vhodná je pro středně pokročilé bruslaře. KÁRANÝ Délka: 2 km Severně od města Káraný vede pěkná asfaltová silnice, kde je po dvou kilometrech na obec Sojovice zákaz vjezdu motorových vozidel. Dál na bruslích, kde vás čeká rovinatý asi dva kilometry široký úsek s pěkným povrchem. Většina bruslařů se točí před železničním přejezdem, za železnicí je již povrch mnohem hrbolatější. Prakticky se tam už nedá bruslit, spíše nacvičovat pády. —-

ZA HRANICEMI:

TAUERNSKÁ STEZKA, RAKOUSKO ()

Délka: 280 km

Pokud jste opravdoví fajnšmekři a na bruslích již máte pár desítek kilometrů odježděno, vydejte se i za hranice, kde najdete pravý bruslařský ráj. Jen 350 km od jižních hranic se nachází oblast rakouského jezera Zell am See a přilehlá Tauernská stezka. Celá trasa je dlouhá přes 280 km, takže o zábavu na pár dnů máte postaráno. Začíná v širokém údolí Krimmelských vodopádů mezi pohořími Vysoké Taury na jihu a Kitzbühlskými Alpami na severu. Pokračuje do městečka Zell am See a vede na východ až do Salcburku. Po cestě oceníte především skvělý asfaltový povrch.

FLAEMING SKATE PARK, NĚMECKO ()

Délka: 240 km

Pravděpodobně nejkvalitnější stezka pro in-line bruslení v současnosti. Celá stezka je rozdělena do čtyř okruhů, z nichž každý má jinou délku. Nejdelší je tzv. RK1, který má 92 km. Ostatní okruhy jsou kratší a zvládnete je během jednoho dne. Stezky jsou velmi dobře upravené a díky rozlehlosti trasy na nich nebývá ani moc rušno. Stezka prochází městečky a vesničkami, kde se můžete občerstvit, popřípadě také ubytovat. Velkou výhodou této bruslařské trasy je detailní značení a četné mapky po cestě.


Tip:

Šestitýdenní plán IN-LINE HUBNUTÍ

1. týden (pondělí-středa-pátek)
Čas: 20 minut
Spálená energie: asi 650 kJ
Najděte si rovný a liduprázdný plácek (opuštěné parkoviště, nepoužívanou část silnice apod.) a tam se projíždějte. Seznamte se s bruslemi, vyzkoušejte si zatáčení, zrychlení atp.

2. týden (úterý-čtvrtek-sobota)
Čas: 30 minut
Spálená energie: asi 900 kJ
Během půlhodiny byste měli ujet alespoň 5 km. Pokud nemáte nikde v okolí tak dlouhou trasu, zkuste cyklostezku nebo jezděte na „svém“ plácku dokola. Udržujte rovnoměrné tempo.

3. týden (pondělí-středa-pátek)
Čas: 45-50 minut
Spálená energie: až 1700 kJ
Jeďte stejnou trasu, ale zkuste si ji dát dvakrát. Budete tedy muset trochu zrychlit.

4. týden (úterý-čtvrtek-sobota)
Čas: 60 minut
Spálená energie: až 2000 kJ
Čeká vás opět 10 km, které byste měli zvládnout za zhruba 45 minut. Zbytek času věnujte nácviku brzdění, couvání a přešlapování do zatáček.

5. týden (pondělí-středa-pátek)
Čas: 75 minut
Spálená energie: 2250 kJ
Tento týden se trasa prodlouží o další tři kilometry. Zkuste pravidelně střídat rychlou jízdu/sprint a volnou jízdu, kdy se soustředíte na protažení kroků. Protáhněte namožené svaly lýtek a stehen.

6. týden (úterý-čtvrtek-sobota)
Čas: 90 minut
Spálená energie: 2500 kJ
Už se z vás pomalu stávají profesionálové. Zkuste zvládnout 15 km v co nejlepším čase. Poslední kilometr jeďte sprintem. Čvrthodinku posilujte - dělejte dřepy, výpady, unožování apod. (to již samozřejmě bez bruslí).

27.1.2009 13:39 | aktualizováno 21.12.2009 15:38 | Pavla Maříková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.