FITweb

Reklama

ZPĚT

Poradce přes výživu

Výživový poradce nebo dietolog je stále více vyhledávaným odborníkem, na kterého se obracejí nejen ti, kteří chtějí zhubnout nebo se poradit se stravováním při sportu. Přesto jen málokdo má přesnou představu, jak to u takového poradce chodí.

Petr Havlíček se proslavil především díky pořadu Jste to, co jíte, kde hubnoucím účastníkům sestavoval jídelní plány a měřil množství podkožního tuku. Ti úspěšnější z nich za ním stále docházejí na kontroly do soukromé praxe.

* Vaše cesta k povolání výživového poradce ale nebyla úplně přímá. Pokud mám správné informace, jste vystudovaný inženýr zootechnik.

Máte pravdu, vystudoval jsem zemědělskou fakultu v Brně, ale už tam jsem zjistil, že více než výživa zvířat mne zajímá strava člověka. Naštěstí jsem si už na škole mohl navolit spoustu předmětů, které s výživou a zdravím člověka souvisely. K výběru mého budoucího povolání z velké míry přispěl i fakt, že jsem tehdy začal sám více sportovat a jako každý mladý zakomplexovaný kluk jsem i já zkoušel všechno možné, jen abych nabral svaly. To mne donutilo se více zamýšlet i nad tím, co jím a čím své tělo zásobuji.

* Zpočátku jste se tedy věnoval hlavně sportovní výživě?

Po škole jsem odešel do Prahy a tam začal pracovat pro tehdy jedinou firmu dovážející skutečně špičkové doplňky výživy pro sportovce. Díky tomu se na mne začalo obracet stále více a více sportovních osobností, které chtěly poradit s jídelníčkem. Na začátku devadesátých let byl pojem výživový poradce téměř neznámý, odborných knih také moc nebylo, proto byl hlad po informacích veliký a já si na nedostatek práce opravdu nemohl stěžovat.

* Nyní se ale věnujete také „obyčejným“ lidem, kteří chtějí zhubnout, přibrat nebo jen zlepšit životní styl. Kdo se na vás obrací nejčastěji?

Struktura mých klientů je opravdu velmi pestrá. Od zmiňovaných sportovců, přes ty, kteří bojují s obezitou, až po dívky s anorexií, které naopak potřebují pár kilo nabrat. Naštěstí se na mne obracejí z velké většiny lidé, kteří to myslí se svým stravováním vážně a výsledky se velmi rychle dostavují. Není třeba se striktně držet přesně rozepsaných jídelních plánů. Mnohem důležitější je, aby člověk pochopil podstatu stravovacího systému a dokázal si sám určit, co a v jakém množství může sníst. Nepředepisuji dietu, ale snažím se své klienty učit, jak správně jíst po celý život. Jen tak si mohou udržet štíhlou postavu trvale.

* V čem přesně spočívá vaše doporučení? Každý ode mne obdrží poměrně obsáhlý manuál, který obsahuje jednak základní pravidla a seznam potravin, z nichž si člověk může sám sestavit svůj jídelníček, a jednak i konkrétní jídelníček (vybrané potraviny a jejich doporučené gramáže pro jednotlivá denní jídla). Podle manuálu si klient tvoří svoje vlastní konkrétní stravování. Jde o potraviny běžně k sehnání, aby nebyl odkázaný na specializované prodejny. Ke každému přistupuji individuálně, proto, pokud se neobejdete bez čokolády, je možné ji do jídelníčku zařadit. Nemá cenu ji zakazovat, stejně by člověk jednou neodolal a naopak by se jí přejedl.

* Pokud se k vám objednám na první návštěvu, co všechno mne čeká?

Nejprve si musíme vzájemně vyjasnit, jaké jsou vaše přání a cíle a zda jsou reálné. Důležité také je, zda si přejete pouze jednorázovou konzultaci nebo ucelený stravovací systém. Podle toho se liší i objednací lhůty, které jsou od dvou týdnů do dvou měsíců. Pak dostanete „domácí úkol“ si několik dní přesně psát, co a v jakém množství jíte. V ideálním případě také donesete zprávu od obvodního lékaře o vašem zdravotním stavu a rozbor krve. Bohužel, mnoho praktických doktorů příliš spolupracovat nechce a spíše své pacienty shazují, než aby je povzbudili.

* Vidím, že tady máte i speciální přístroje. K čemu slouží?

První z nich je tzv. bodystat, kterým se měří složení lidského těla. Tedy podíl aktivní a tukové hmoty a množství vody. Druhý přístroj – kalorimetrie Cortex se používá k měření klidového metabolismu – kolik kalorií tělo potřebuje k udržení životních funkcí a k zátěžovým či fat-burning testům. Výsledky z těchto dvou měření jsou potom základem k vytvoření stravovacího plánu. Po několika týdnech poté přijde klient opět na konzultaci, kde mi řekne, jak se mu dařilo či nedařilo dodržovat plán, jestli měl hlad, nebo se naopak cítil přejedený. Hlavní součástí této návštěvy je ale také kontrolní měření na bodystatu, abychom viděli, nakolik se složení těla od první návštěvy změnilo. Na základě subjektivních pocitů a objektivních výsledků klienta se plán buď lehce koriguje, nebo si jen potřeseme rukama a domluvíme si další kontrolu.

* Služby výživových poradců zatím nejsou hrazeny zdravotními pojišťovnami. Kolik tedy konzultace stojí?

Nerad bych mluvil o konkrétních částkách, protože vždy přihlížím k finanční situaci každého člověka. Záleží také, zda jde o jednorázovou návštěvu, nebo dlouhodobou spolupráci. Rozhodně však nejde o částky v řádech stovek. Každý člověk si musí uvědomit, že tyto peníze investuje do sebe a jde o investici dlouhodobou.

* Je dobré během hubnutí užívat nějaké doplňky výživy nebo vitaminy? Mám rád především laktobacily pro obnovu střevní mikroflóry a lecitin, který je důležitý pro obnovu buněk a obecně ho máme všichni ve stravě nedostatek. Na celkovou regeneraci pak karnitin. Rozhodně není pravda, že by se měl používat pouze před cvičením. Naopak, já jej doporučuji brát v průběhu dne po malých dávkách.

* Co radíte těm, kteří si mnohačetnými pokusy o zhubnutí zpomalili metabolismus a jejich tělo nyní jede na „úsporný režim“?

Co to je pomalý metabolismus? Musím říct, že se s pomalým metabolismem setkávám naprosto výjimečně. Většině lidem naměřím za ideálních podmínek (tedy v klidu) normální spalování energie. Takže, nebavme se o pomalém metabolismu, ale o krizovém managementu organismu, kdy jej příliš nízkým příjmem živin a energie donutíme k úspornému chodu. Tedy ke vzniku jojo efektu. Jeho výsledkem je ztráta aktivní svalové hmoty.

* Jaký je váš názor na diety typu dělená strava, strava podle krevních skupin nebo dietní koktejly?

V zásadě proti těmto stravovacím systémům nic nemám v případě, že je ale výsledná strava celkově živinově a energeticky vyvážená. Jejich hlavní princip, ten pozitivní princip, vidím především v tom, že si člověk najednou začíná uvědomovat význam stravy a více přemýšlí, než cokoli strčí do pusy. Ale zásadnější význam v nich v tuto chvíli nespatřuji, i když se možná samozřejmě mýlím. Co člověk, to názor. Ale respektuji svobodu volby, protože každý jsme jiný a každému ne vše vyhovuje. Jinými slovy, pokud je klient například vegetariánem, toto akceptuji a stravovací režim tomu samozřejmě přizpůsobím.

* Jak se stravujete vy sám?

Velmi prostě a jednoduše, mám značná omezení, pokud jde o výběr potravin. Dodržuji bezlepkovou a bezmléčnou – v tomto případě opravdu dietu, neboť se jedná o striktní vyloučení všech potravin obsahujících pšenici, ječmen, žito, oves, laktózu a kravské mléko. Zároveň nejím smažená a těžká jídla. Základem mého jídelníčku je rýže, kukuřice, pohanka, drůbež, ryby, trochu ovoce a zeleniny. Výrobky z kravského mléka jsem nahradil ovčími a kozími sýry a kozími jogurty.

* Máte vůbec nějaké stravovací neřesti?

Jéžiš, a kolik. Ale zatím si je mohu dovolit. Jsem velkým milovníkem kvalitní kávy (kterou bych tedy také, vzhledem ke svým omezením, neměl), takže občas uletím i na 5 šálcích kvalitního presa denně – samozřejmě bez mléka. Také mám rád kvalitní suché fermentované uzeniny a tatarský biftek jak z hovězí svíčkové, tak z lososa. Tyto potraviny-pochutiny si ale dávám opravdu výjimečně.

30.6.2008 22:12 | Pavla Maříková, Petr Jansa

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.