FITweb

ZPĚT

Strava podle ájurvédy

Tentokrát pro vás nemáme žádný dietní systém slibující zázraky, ale krátké seznámení s ájurvédou a jejím přístupem k jídlu, který se osvědčuje už dlouhých 5000 let!

Podíváte-li se do historie, musíte se vydat o pět tisíc let zpět, do Indie, kde ájurvéda (v překladu věda o životě) vznikla. Její učitelé postavili celý princip na faktu, že tělo, duše i mysl musí fungovat v harmonii, jíž lze dosáhnout celoživotní prevencí, pravidelnou očistou těla i mysli a držením se tří základních pilířů: správného jídelníčku, dostatečného spánku a kvalitního sexu! Už to pro vás začíná být zajímavé? Aby ne, život naplněný dobrý jídlem, spánkem a sexem musí být přímo božský! Kudy k němu vede cesta?

ZÁKLADNÍ TEORIE

Proniknout do tajemství vědy o životě by zabralo několik vydání našeho časopisu, ale ve stručnosti řečeno: ájurvéda chápe člověka jako soubor složený z pěti elementů: vzduchu, prostoru, ohně, vody a země. Dva z nich potom vždycky tvoří základ jedné ze tří životních energií, tzv. dóš, jež se jmenují váta (princip pohybu), pitta (princip energie) a kapha (princip struktury). Tyto principy tvoří u každého jedince zcela individuální vzorec (my v Evropě používáme zase označování flegmatik, cholerik, sangvinik a melancholik), a ten naznačuje, kudy by se měl ubírat životní styl daného člověka – stravování nevyjímaje.

KTERÝ TYP JSTE VY?

Máte-li chuť zjistit, který typ dóši u vás převládá, můžete. Váta je plná vzduchu, prostoru, je to jemná energie spojená s pohybem, řídí v těle takové věci, jako je dýchání, tlukot srdce, podporuje kreativitu. Člověk, u nějž je tato dóša v převaze, je štíhlý, při práci se snadno unaví, rychle se mu mění nálady, často mívá zbytečné starosti a sklony se přepínat. Pitta je kombinací ohně a vody, spojená s metabolismem. Je-li v rovnováze, podporuje inteligenci, bystré uvažování.

Člověk, u něhož převažuje, má střední postavu a z povahových rysů u něj najdete bystrost, podnikavost, nadšení pro velké cíle. Poslední dóša, kapha, je tvořena kombinací prvků země a vody. Ájurvéda ji spojuje s kostmi, svaly, šlachami, imunitním systémem a z emocí jí přisuzuje lásku, klid a odpuštění. To ovšem tehdy, je-li v rovnováze. Z fyzických aspektů ji charakterizuje sklon k obezitě. Člověk s převahou této dóši potřebuje na všechno více času, trápí ho pomalé trávení a mívá sklony k samolibosti.

JÍDLO JAKO PREVENCE

Jak vidíte, jednotlivé typy se velmi odlišují, proto je podle ájurvédy logické jim připravovat také odlišné jídlo. To je pro ájurvédu opravdu jednou z cest, jak být zdravý, v pohodě a harmonii. Množství potravy a její skladba neovlivňují jen to, co ukazuje ručička na váze, ale celý život.
Převedeno ad absurdum by vlastně měl mít každý člověk na Zemi naprosto originální skladbu jídla, přesně jako má originální tělesnou konstituci, způsob myšlení, životní návyky, nedostatky i přebytky… Přesto se teď pojďme podívat na její obecná doporučení.

PRAVIDLA STRAVOVÁNÍ

Ájurvédská strava vám může připomínat vegetariánskou. Upřednostňuje příjem kvalitních sacharidů, zeleniny, potraviny příslušející danému období, připomíná, že je důležitá i nálada dne a momentu, ve kterém chcete jíst, a že i podle toho máte zvážit, zda si jídlo dáte teplé, studené, zeleninové, nebo spíše dosladka. Když už jsme u sladkého, úplně ho ájurvéda nezavrhuje a chcete-li si ho spolu s obědem dopřát, není problém. Jen doporučuje mlsat před hlavním jídlem, které je podle ní ideální servírovat mezi 11. a 13. hodinou, kdy je metabolismus nejaktivnější. Snad aby ho podpořila, vyžívá se ájurvéda také v pikantních chutích, miluje koření, zavrhuje však sůl a varuje před nadměrným příjmem tekutin během jídla.

OBEZITA SE DÁ LÉČIT

Protože ájurvéda chce, aby lidé žili v rovnováze, věnuje se také problému obezity. Ta podle ní vzniká při silném elementu země zpomalujícím metabolismus. A stejně jako medicína uvádí coby příčiny obezity přejídaní, sedavý způsob života a nedostatek pohybu. Komerční diety podle ní fungovat nemůžou, protože nejsou psané na míru a člověka spíše stresují. A stresovaný jedinec nikdy „nepustí“ tukové zásoby, které tělo pro případ stresu, čili ohrožení, ukládalo! Ájurvéda na to jde individuálně. Po osobní konzultaci zjistíte, jaký typ dóši jste.

A potom vám pomůže nastartovat metabolismus, vybere vám relaxační techniku opět podle vašich potřeb, doplní přírodní přípravky a doplňky stravy a navrhne nejspíš detoxikaci, kterou civilizací zkoušený organismus ocení. Výsledek? Spokojený život v harmonii a s tělem štíhlým i zdravým, připraveným vám sloužit dlouhé roky!

REALITA VŠEDNÍHO DNE

Ano, všechno to zní jako pohádka, ale i v ní, než princ vysvobodí princeznu, musí všichni projít „očistcem“. Nemá smysl si nalhávat, že případný přechod na ájurvédskou stravu a jiný způsob života nezabolí. Určitě by vyžadoval celkovou změnu života, zklidnění se, skoncování s mnoha zlozvyky i zvyky… A to vůbec není jednoduché. Nicméně než ájurvédu zavrhnete, pro inspiraci se podívejte ještě do několika knížek. (viz naše tipy na čtení)

Možná si pak uvědomíte, že nadváha je často jen zástupný problém, že když se odhodláte a půjdete k odborníkovi, srovnáte váhu i sebe samu… Nebo vám dojde, že ájurvéda může být další cestou ke zdraví. A že to možná není nutné brát hned od „podlahy“ a stačí si pro začátek z ájurvédy půjčit jen něco, třeba ten její záviděníhodný klid, s nímž ke všemu – i k jídlu – přistupuje.

DEJTE SI...

Na odlehčení energie kapha, která s sebou přináší sklony k tloustnutí, ájurvéda doporučuje zařadit zeleninu (vyjma okurky, mrkve a dýně), bobulovité ovoce, fazole mungo, rýži basmati, ječné kroupy, vločky, žito a koření i bylinky.

TIPY NA ČTENÍ:

Odborníkem na ájurvédu se u nás stal MUDr. David Frej, takže půjdete-li se podívat po knížkách, ptejte se například po jeho titulech: Detoxikace těla a mysli, Ájurvédské recepty pro zdraví, 99 způsobů, jak zhubnout nebo Ájurvéda – medicína zdraví a dlouhověkosti.

CO SI O STRAVĚ PODLE ÁJURVÉDY MYSLÍ PHDR. IVA MÁLKOVÁ,

zakladatelka společnosti Stop obezitě (www.stob.cz)?

„Až do tohoto čísla mi nedělalo problém se vyjádřit k nejrůznějším, postupně rozebíraným dietám. Protože se snažím vše vyzkoušet, spojím vždy odborné znalosti s vlastní zkušeností a vysypu názor na dietu z rukávu. Se STOBem jsme zrealizovali také pobyt na Srí Lance, kde jsme zkoušeli shazovat svá kila v komplexním pojetí zahrnujícím stravu, masáže, meditace právě v duchu ájurvédy.

Ani přes tento pobyt si ji ale netroufám hodnotit. Vědu o životě studují tamní odborníci mnoho let. A nejsem si ani jista, zda se principy ájurvédy mohou přenést z božského klidu v sluncem prozářených léčebných zařízeních na Srí Lance či v Indii do uspěchaného života v Čechách. A mé zkušenosti? Jako kapha jsem sice na kila moc nezhubla, ale cítila jsem se báječně a ájurvédské stravě plné zeleniny bez problému dala přednost před evropskou, která zde byla také k dispozici. Největší úbytek ,účastníka zájezdu´ pak činil devět kilo za tři týdny.“

15.11.2016 8:47 | aktualizováno 8.1.2010 10:55 | Jana Potužníková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda
 

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.